2012_02_28 THAJSKO A KAMBODŽA 2012 Bangkok, Kanchanaburi, řeka Khwae

V sedm ráno nás vyzvedává naše průvodkyně Alena a thajský řidič a jedeme jako privátní výprava do Bangkoku. Cesta trvá dobré dvě hodiny a obě se shodujeme, že jsme si na řízení v Thajsku dost troufaly, ale reálné to nebylo... Bez místních řidičů bychom byly ztracené za dvě minuty a úplně totálně. V Bangkoku začínáme prohlídkou chrámu Wat Pho s ohromnou sochou ležícího Budhy, který na původních objektech založil Ráma I. Alena je skvěla průvodkyně a chrlí na nás nejen historické postavy a souvislosti, ale i soustu informací o zvycích, Thajcích a jejich mentalitě. V jejím podání již Thajci nevyznívají jako usměvavý národ, ale spíš jako národ rozumem méně obdarovaných svéhlavců :-) Jednoho Thajce měla ale i za manžela, nějakou dobu... Po Wat Pho přejedeme říčním taxíkem přes řeku Chao Praya do chrámu Wat Arun. Na jeho ochoz vedou dost krkolomné schody, ale je z něho nádherný výhled na město i řeku. Navíc máme štěstí na dobrou viditelnost. Wat Arun znamená chrám úsvitu a byl prý vystavěn podle buddhistické kosmologie. Od chrámu pak pokračujeme lodičkou po kanálech řeky a vidíme kus opravdového Thajska, naprosto úžasné je, že jedeme sólo a nehoníme se s žádnou skupinou. Cestou u chrámu nakrmíme ryby, které pomalu samy skáčí do lodi. Trochu moje černá můra, ale za obrazovkou videokamery to tak děsivě nevypadalo... Cestou vidíme varany, volavky, lidi čistící si zuby v řece, málem zažijeme lodní srážku a z jednoho Thajce uvidíme více než je zdrávo... Oběd na lodi, turisticky davový, ale káva mi zvedla tlak, takže po ranním vysílení a imodiu jsem konečně začala nacházet sama sebe. Poslední zastávkou byl Královský palác a chrám Wat Phra Kaeo se Smaragdovým Budhou. Je ale vyřezán z jadeitu a byl kdysi nalezen díky tomu, že se ze "sádrové sochy" odprýskl kousek, snaživý mnich se to snažil očistit a zjistil, že má v ruce sochu z polodrahokamu... Samotný královský palác není přístupný, pouze exteriér. Hanka je vším nadšená a Terka vypadá podobně. Zatím se k mému údivu nestíhají, až na malá škobrtnutí, ani hádat :-) ... Z hlavního města, které má víc jak deset milionů obyvatel - množství lidí jak v celé ČR, vyrazíme do provincie k řece Kwai. Provincie Kanchanaburi je pro nás nejznámější historií stavby Železnice smrti, kterou museli za 16 měsíců vystavět pro Japonce váleční zajatci. Hlavně Britové, Australané a Holanďané. S filmem Most přes řeku Kwai má ale realita pramálo společného. Stavba železnice se rovnala koncentračním táborům nacistů, jen s tím rozdílem, že jejich prvotní účel nebyl vyhlazovací. Ti, co pracovali na samotném mostě, který je dnes symbolem této železnice, se měli ve skutečnosti dobře. Byli ve městě a měli dostatek jídla. -Navštívily jsme muzeum, válečný hřbitov plný hrobů kluků, kterým kolikrát nebylo ani pětadvacet a samotný most, který stále normálně slouží železnici... Nakonec nás odvezou do hotýlku na pontonech na malé Kwai (správně však Khwae), kde už jen pohled na rychle proudící vodu pod teráskou navozuje atmosféru jiného světa a běhu času. Myslím si, že dnešní dobrodružství tím končí, ale opak je pravdou... Alena zavelí do plavek, že jdeme do řeky a já si myslím, že si dělá srandu. Nedělá... Naloží nás na motorový vor, odvezou nás pěkný kus proti proudu, a pak nás obléknou do plovací vesty, a že hup do vody, proud tě odnese zpět do hotelu. No, mám z toho hrůzu, ale nakonec skočím. Jako obvykle, strach měl velké oči a bylo to skvělé! Proud měl fakt sílu a za moment jsme byly zpět u našeho mola :o. Chvilka povídání u chudší večeře, ale s vynikajícím salátem z citrónové trávy, a pak už jen houpání v houpacích sítích nad řekou Khwae. Napsaly jsme teprve teď první pohledy. Nádherný čas!